Mindfulness deventer

Meer energie, meer zachtmoedigeid en minder stress!

Wie is je trainer? 

Al meer dan 30 jaar help ik full-time mensen zichzelf te helpen naar een hoger kwalitatief leven. Eerst als loopbaancoach, vervolgens (Buteyko) ademtherapeut en daarna ook als mindfulness trainer. Ik heb dankbaar werk waarin ik ook nog creatief kan zijn.
Mijn eigen levenspad ging niet over rozen, chronische hyperventilatie heeft mij tientallen jaren dwars gezeten, evenals 20 jaar angststoornis, chronische bronchitis, rugklachten, psoriasis en artritis. Van het meeste ben ik zo goed als af en ik blijf stappen in de goede richting zetten.

pasfoto-marc-rond-2019

Moet ik dan op zo’n kussentje zitten? (Nee je moet niets…)

Even over sommige gewoonten in mindfulness land: ik doe er niet altijd aan. Zo is urenlang op een (yoga) kussentje zitten zeker niet voor iedereen weggelegd. Ook niet voor mij! We hebben dus gewoon stoelen staan, maar ik verbied niemand om zitoefeningen op een kussentje te doen als dat je beter uitkomt.

Wat is mijn visie?
Jouw lijf weet prima wat er moet gebeuren: vaker uit de stress, gezond eten en voldoende bewegen en vooral ook niet zoveel (onnodig) denken en piekeren. Maar je drukke denkhoofd en niet altijd handige gewoonten geven je niet genoeg ruimte voor de nodige koerswijziging. Daar mag je dan best wat professionele hulp bij inschakelen!
Je kunt denken, ja maar met mindfulness moet ik toch heel lang op de grond liggen (bodyscan) of andere tijdrovende oefeningen doen? Dat gaat me vast niet lukken en is dat dan wel leuk genoeg?
Ik zeg: dat kun je zeker wel! Als ik het kan kan jij het makkelijk. Want ik ben (was) me er eentje! Ik was superdruk (dacht ik) en ja, supergestresst (dat geloofde ik dan weer niet). Met een goede trainer en genoeg humor kwam ik weer op mijn pootjes terecht. Dat kun jij ook. En wees gerust, ik heb ruimschoots ervaring met het coachen van mensen. Ik sta (bijna) iedere ochtend blij op omdat ik mijn werk -mensen gezonder helpen maken- nog iedere dag erg fijn vind om te doen.

Wat is Mindfulness?

De werkzaamheid van Mindfulness is al tientallen malen wetenschappelijk bewezen. Mindfulness helpt je lichaam te genezen van allerlei kwalen maar ook mentale onrust. Het maakt je opmerkzaam voor de rust en schoonheid van het alledaagse leven. Je beoefent de kunst je te verbinden met dit moment. Het probleem is namelijk dat onze gedachten er met onze gevoelens, zowel fijne als vervelende vandoor gaan en we er dagen, soms jarenlang last van kunnen hebben. Die vervormde gedachten/gevoelens vertroebelen onze waarneming. Soms is dat duidelijk voelbaar (angst voor bepaalde situaties), maar vaak is dat een onbewust gevoel. Dat is stressvol! Door mindfulness kunnen langzaam maar zeker deze stressreacties verdwijnen en ontstaat meer leef-tijd!

Mindfulness sluit aan bij het lichaamswerk waar ik al eerder een opleiding in deed. Het is bovendien een mooie aanvulling op de adem- en stresscoaching die we sinds 2010 geven. Eind 2019 ben ik afgestudeerd als categorie 1-trainer MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) bij het Instituut voor Mindfulness, de grondleggers in Nederland van mindfulness.

Video van grondlegger Jon Kabbat-Zinn

Ik laat in de video hieronder graag Jon Kabbat-Zin aan het woord die mindfulness ontwikkelde in een ziekenhuis. Het heeft inmiddels veel bewezen gunstige resultaten op herstel van ziekte en op het fysieke en mentale functioneren van ons als mens.

Mindfulness 8-weekse

Kosten €375,- particulier. Bij vergoeding door verzekeraar of werkgever €550,- incl. 21% BTW

Mindfulness individueel

Heb je behoefte aan een meer individuele aanpak? Leer in je eigen tempo de verschillende Mindfulness toepassingen kennen en inpassen in je dagelijks leven. Een startconsult van 2 uur, 4 opvolgconsulten van een uur, met een tussentijd van een of meer weken. Websiteondersteuning met audio en videomateriaal.
Kosten €495,- particulier. Bij vergoeding door verzekeraar of werkgever €675,- incl 21% BTW

Neem contact op met Marc Scheffer: 0570 76 878 | 06 170 190 68
of vul het contactformulier onderaan de pagina in.

Ervaringen

Niet meer zo emotioneel
“Ik heb in 30 jaar niet meer zulke mooie handen gehad. Ik heb van de stress altijd de velletjes kapotgetrokken. Tot bloedens toe. Ik heb meer rust in mijn hoofd. En ik kan dit nu goed vertellen zonder te huilen maar ik was vaak heel emotioneel. Bijvoorbeeld door een heftige situatie. Dat had ik ook afgelopen weekend maar eigenlijk heb ik er niet zo’n last van. Vanaf mijn 12e jaar voelde ik dat er steeds aan me werd getrokken, nu voel ik me juist heel chill. Ik kan weer meer lachen. Ik blijf meer bij mezelf, ik dacht eigenlijk altijd aan de ander. Laatst was er weer lawaai in de huiskamer omdat mijn man voetbal aan het kijken was, en in plaats van me daaraan te irriteren liet ik het bad vol lopen en ging fijne dingen voor mezelf doen. Eigenlijk voel ik me steeds meer bij mezelf.”
Hiske

Veel meer energie
“Ik was altijd in de vijfde versnelling. Ik bemoeide me overal mee. Er is er was onlangs een knallende ruzie in mijn familie, mijn twee zussen vlogen elkaar in de haren. Ik kwam er deze keer niet in terecht. Ze kwamen bij me en zeiden wat kun jij eraan doen: ik zei ik ben er niet bij geweest, dus ik kan er niks aan doen. Toen hebben ze het samen opgelost. Vroeger zou ik me naar hebben gevoeld omdat Kerstmis er aan komt en er dan ruzie zou zijn. Ik voel door hoe ik nu ben veel meer energie. Het is wel even lastig want ik ben nu noodgedwongen in de eerste versnelling, maar ik voel wel meer rust in mijn lichaam en in mijn hoofd. De lichaam scan is een mooie hulp, ik voel me weerbaarder naar mensen. Ik heb altijd een steen bij me en daar staat op pluk de dag. Dat doe ik de laatste tijd veel meer als ooit.”
Evelien

Op de goede weg
“De eerste week was ik heel blij met de body scan, maar ik val nog wel vaak in slaap. Ik heb me voor het eerst ziekgemeld laatst ik voel ook dat ik er iets meer bij bent dat ik iets meer aandacht heb. Als ik paardrijden ben ik wel met volledige aandacht bij wat ik doe, maar bij alle andere zaken (Yvette heeft twee bedrijven en het werk lijkt nooit te stoppen) vind ik het nog lastig om er aandacht bij te houden. Maar ik ben op de goeie weg.”
Erik

Meer bewust van mijn lichaam
“Ik ben een rationeel iemand, maar deze training heeft me meer bewust gemaakt van mijn lichaam. Ik ben ook al wat meer van dingen aan het genieten. Ik voel mijn handen meer, ook zo op de dag. Ik voelde nooit iets van mijn lichaam.”
Francien

Vertrouwen dat het goed komt
“Ik wil er sowieso mee doorgaan, de mindfulness heeft me zoveel gebracht. Het UWV geef me daar ook de ruimte voor. Mijn omgeving merk ook dat ik meer voor mezelf aan het zorgen ben, maar dat vinden ze niet meteen positief. Laatst werd me verteld dat de ijskast op zaterdagochtend gebracht zou worden. Maar ik zou ‘s middags weg naar Enschede, en ik had er geen zin in dat mijn hele ochtend door hun in beslag zou worden genomen. Ik zei dat het niet uitkwam. Dat zijn ze niet van mij gewend en ze werden een beetje boos. Ik heb wel het vertrouwen dat dat goed komt en ik ben nu beter aan het inplannen om voor mezelf te zorgen. Ik heb de afgelopen vijf jaar drie aanvallen gehad waarbij mijn arm helemaal op slot draaien, de angst daarvoor is steeds minder. Ik voel me nu meer ruimte om liever voor mezelf te zijn. Ik was opgevoed met targets halen en presteren. Ik vind dat nu bullshit. Niet iedereen is hetzelfde, ik wil luisteren naar mezelf, geen onhaalbare doelen meer. Ik wil me bezighouden met wat op mijn pad komt en ik wil er naar leven wat goed voor me is.”
Hanneke

Kan nu beter nee zeggen
“Het was goed om hiermee bezig te zijn, ik kan nu beter nee zeggen in plaats van steeds ja. Ik heb meer rust naar mezelf toe, ik voel het in mijn gezicht. Mijn huid gaf aan dat er eigenlijk heel veel stress onder zat. De stilte dag was het begin om die los te laten. Dat is achteraf gezien heel prettig. Ik ga verder met het mindfull bewegen in de komende tijd.”
Machteld

Ik voel me niet meer zo verantwoorelijk voor anderen
“Ik ben meer voor mezelf aan het zorgen, ik voel meer ruimte, minder spiertrekkingen. Meer rust. Ik kan ook meer accepteren dat ik dat heb die spiertrekkingen. Ik had niet verwacht dat het al zo snel beter zal worden. Ik denk ook meer aan mezelf, ik voel me niet meer zo verantwoordelijk voor alles van anderen. Ben ook minder in mijn emoties, in mijn gevoel. Ik kan mijn zoon nu ook meer loslaten en hem zijn eigen fouten laten maken.”
Evelien

Van Calcarstraat 4, 7415 CK Deventer

Van Calcarstraat 4, 7415 CK Deventer

De Geertruidetuin vindt je in een zijstraat van de Ceintuurbaan, schuin tegenover de Burg. van Marlestraat waar onze praktijk aan huis is gevestigd. De Geertruidetuin staat ook wel bekend als ‘Oude Deventer ziekenhuis’. De ingang is lopend via het grote, dubbele hek (rechts naast de officiële ingang met het trapje, maar die deur is dicht), langs een fietsenstalling door de witte deur links het gebouw in. In de gang rechts, door de klapdeuren weer rechts en dan zie je na de volgende klapdeuren onze groepspraktijkruimte, een roze deur, nr 17 (herkenbaar aan de Buteyko en BSR aanduidingen). Ga gerust naar binnen als we al begonnen zouden zijn. Links van de praktijkruimte is een sanitaire ruimte. Op deze zaterdagtraining ben ik vanaf een half uur voor de training mobiel bereikbaar op het nummer 06 170 190 68. Uiterlijk een kwartier van te voren zal ik zelf aanwezig zijn.

Auto: parkeerplek meestal wel op Ceintuurbaan of anders in de H.J.P. Fesevurstraat, dit is om de hoek van de Van Calcarstraat: komende vanaf de Ceintuurbaan de Van Calcarstraat inrijden en doorrijden tot en met de bocht naar rechts. Na de bocht kun je aan je rechterhand de auto parkeren op de parkeerplaats (de parkeerplaatsen op het terrein van de Van Calcarstraat zijn voor medewerkers, wanneer je zeer slecht ter been bent kun je hier of in de Van Calcarstraat parkeren.
Trein: neem achteruitgang van het station (dus niet richting centrum). Buiten  linksaf Diepenveenseweg, 4e straat rechts Smyrnastraat (langs de speeltuin en moskee). Uitlopen parallel aan de van Marlestraat, waar het praktijkadres is gevestigd). Je komt uit op de Ceintuurbaan (brede straat met bomen in het midden), deze oversteken en dan rechtdoor de Van Calcarstraat inlopen. Aan je rechterhand is ‘de Geertruidentuin’. Ingang dubbele hek nemen (zie boven). 
Fiets: kan gestald worden in de fietsenstalling, door het dubbele hek meteen rechts.

Op de Burg. van Marlestraat en de aanliggende Ceintuurbaan kun je gratis parkeren.

Lijn 2 Deventer, Station - Platvoet (2x per uur). Uitstappen IJssel de Schepperstraat

Als je slecht ter been bent is de training op de begane grond.

error: Content is protected !!